Web 2.0 giver muligheder for en globalt orienteret skole understreger blandt andre Birgitte Holm Sørensen i bogen Skole 2.0 og peger i den forbindelse på, at når børn og unge interagerer i det virtuelle rum i en undervisningskontekst, åbner det op for, at de:
– kan blive en del af en global offentlighed
– får mulighed for at koble det lokale med det globale
– oplever kulturforskelle og fælles viden om globale begivenheder i et intenst perspektiv (Sørensen 2010:42-43)
Udfordring
Sådanne muligheder skaber naturligvis nogle didaktiske udfordringer, men det stiller også nogle andre krav til de færdigheder og kompetencer, som er nødvendige for at kunne agere i en global kontekst. I dag er det ikke længere tilstrækkeligt med færdigheder inden for informationssøgning og databehandling, man må også være i stand til at fortolke de digitale mediers multimodale repræsentationer og komplekse interaktionsformer (Sørensen 2010:47).
Aktørernes roller
Det er i dag muligt at indtage forskellige roller på internettet, man kan agere som forbruger, modtager, deltager og producent. Man skal dermed kunne forstå både:
“sig selv og de andre aktører på nettet i et samspil med de intentioner, udtryksformer og handlinger, der skaber den aktuelle it-omverden”
(Sørensen 2010:48).
It er en del af sociale kontekst vi lever og agere i – en grundlæggende faktor i menneskers liv og handlinger!
Hvilke kompetencer
Vi må som individer i gennemdigitaliseret videnssamfund have kompetencer, der sætter os i stand til at have en selvinitieret og kritisk tilgang til:
“- basal betjening af it
– informationssøgning, indsamling og kompilering
– analyse og fortolkning
– multimodal kommunikation
– netværksdannelse og -kommunikation
– videndeling og kollaboration
– produktion og formidling
– sikkerhed
– etik”
(Sørensen 2010:50)
Kilde:
Sørensen, Birgitte Holm, Audon, Lone og Levinsen, Karin Tweddell (2010) Skole 2.0 Århus: Klim.
NB – teksten fra “Skole 2.0” kan hentes digitalt på UC Syddanmarks bibliotek (Blackboard) i Indscannede tekster – pæd.psyk., i Psykologi, pædagogik og undervisning, i mappen Pædagogik under 37.134 Holm.
Pingback: Log, løbende opgave | Online & Kollaborativ (underviser – hsog)
Pingback: F2F seminar | Online & Kollaborativ (LH12-3)
Pingback: 1. undervisforløb, intro | Online & Collaborativ (LH12-9)
Pingback: 1. undervisningsforløb, intro | Online & Kollaborativ (LH12-2)
Pingback: Introduktion til forløbet Online & Kollaborativ | Online & Kollaborativ (LH12-1)
Pingback: 1. undervisningsforløb, intro | Online & Collaborativ (LH12-8 and 12-10)
Pingback: Twitter – opgave engelskholdene | Online & Kollaborativ (underviser – hsog)
Hej Hanne, jeg kan ikke finde, 37.134 Holm. på vores blackbord under indscannede tekster ??
Mvh Winnie 🙂
hmm… undervisningen (lærerafdelingen), der knyttet til bloggen er afsluttet i foråret, så det er ikke sikkert at teksten er tilgængelig mere. Men spørg biblioteket, de vil helt sikkert gerne hjælpe.