Hvad

Mål:
– At de studerende får kendskab til og praktisk erfaring med online resurser i en undervisningskontekst (digitale læremidler) og hvorledes de kan støtte og fremme kollaborative læreprocesser.
– At de studerende arbejder med multimodale tekster og forholder sig refleksivt til brug af sådanne.

Rammer:
Forløbet inddrager en række multimodale tekster (tekst, lyd, still- og levende billeder) i en fælles offentlig blog for det enkelte hold (oprettes af underviser, samtlige studerende og interesserede undervisere inviteres som medforfattere).

Holdets blog linker til dels Twitter (mikroblogging), diigo (holdenes fælles resursesamling i form af links – en for henholdsvis dansk og engelsk).

Vi ser i forløbet desuden på Creative Commons (CC) og ophavsret, http://flickr.com bruges som eksempel på CC.

I BlackBoard (institutionens e-læringsplatform) skal der ligge en kort introduktion til forløbet, oversigt (skema m. tider og opgaver) samt evt. litteraturliste og link. I BB skal der også ligge en info om, at al undervisning, samtale om og løsning af opgaverne lægges på bloggen.

Der oprettes en blog til hvert hold (linker indbyrdes) og én underviserblog.

Bloggen(ne) skal fungere som stedet, hvor følgende lægges:
– oplæg og intro fra underviser (underviserblog)
– henvisninger til tekniske hjælpemidler (underviserblog)
– de studerendes produktioner / afprøvninger / refleksioner i form af en log (efter hver opgave).

På danskholdene er der sideløbende en introduktion til det 4. studieprodukt – Litteraturpædagogik (børnebøger). Forløbet i digital læremiddelfaglighed knytter tæt an til de studerendes arbejde med delelementer til deres 4. studieprodukt (se opgave 2, 3, 4 og 5 i det efterfølgende).

På engelskholdene er forløbet en støtte til de studerendes arbejde med det 4. studieprodukt “Footprints of the English”. Studieproduktet skal afleveres i digital form (multimodal tekst) og skal med udgangspunkt i emnet indeholde planlægning af og refleksioner over et tænkt undervisningsforløb til en specifik målgruppe. Opgaven udarbejdes af engelsklærerne og udleveres i faget.

Indhold:
Løbende intro til it-didaktiske begreber herunder kollaborative læreprocesser og online resurser som digitale læremidler i forbindelse med den praktiske anvendelse af forskellige online resurser samt intro til og arbejde med ophavsret og CC. Se desuden de respektive introindlæg og opgaver under menuen Hvordan og kategorierne undervisningsforløb.

6 svar til Hvad

  1. Pingback: F2F seminar | Online & Kollaborativ (LH12-3)

  2. Pingback: 1. undervisforløb, intro | Online & Collaborativ (LH12-9)

  3. Pingback: 1. undervisningsforløb, intro | Online & Kollaborativ (LH12-2)

  4. Pingback: Introduktion til forløbet Online & Kollaborativ | Online & Kollaborativ (LH12-1)

  5. Pingback: 1. undervisningsforløb, intro | Online & Collaborativ (LH12-8 and 12-10)

  6. Pingback: Afslutning og opsamling | Online & Kollaborativ (underviser – hsog)

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s