Skole 2.0 – global og lokal!

Web 2.0 giver muligheder for en globalt orienteret skole understreger blandt andre Birgitte Holm Sørensen i bogen Skole 2.0 og peger i den forbindelse på, at når børn og unge interagerer i det virtuelle rum i en undervisningskontekst, åbner det op for, at de:
– kan blive en del af en global offentlighed
– får mulighed for at koble det lokale med det globale
– oplever kulturforskelle og fælles viden om globale begivenheder i et intenst perspektiv (Sørensen 2010:42-43)

Udfordring
Sådanne muligheder skaber naturligvis nogle didaktiske udfordringer, men det stiller også nogle andre krav til de færdigheder og kompetencer, som er nødvendige for at kunne agere i en global kontekst. I dag er det ikke længere tilstrækkeligt med færdigheder inden for informationssøgning og databehandling, man må også være i stand til at fortolke de digitale mediers multimodale repræsentationer og komplekse interaktionsformer (Sørensen 2010:47).

Aktørernes roller
Det er i dag muligt at indtage forskellige roller på internettet, man kan agere som forbruger, modtager, deltager og producent. Man skal dermed kunne forstå både:

“sig selv og de andre aktører på nettet i et samspil med de intentioner, udtryksformer og handlinger, der skaber den aktuelle it-omverden”
(Sørensen 2010:48).

It er en del af sociale kontekst vi lever og agere i – en grundlæggende faktor i menneskers liv og handlinger!

Hvilke kompetencer
Vi må som individer i gennemdigitaliseret videnssamfund have kompetencer, der sætter os i stand til at have en selvinitieret og kritisk tilgang til:

“- basal betjening af it
– informationssøgning, indsamling og kompilering
– analyse og fortolkning
– multimodal kommunikation
– netværksdannelse og -kommunikation
– videndeling og kollaboration
– produktion og formidling
– sikkerhed
– etik”
(Sørensen 2010:50)

Kilde:
Sørensen, Birgitte Holm, Audon, Lone og Levinsen, Karin Tweddell (2010) Skole 2.0 Århus: Klim.

NB – teksten fra “Skole 2.0” kan hentes digitalt på UC Syddanmarks bibliotek (Blackboard) 
 i Indscannede tekster – pæd.psyk., i Psykologi, pædagogik og undervisning, i mappen Pædagogik under 37.134 Holm.

Advertisements

Om Hanne

Lektor og konsulent i ikt (informations- og kommunikationsteknologi) på UC Syddanmark.
Dette indlæg blev udgivet i 1.forløb, 2.forløb, 3.forløb, 4.forløb, 5.forløb, 6.forløb, Opsamling og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

9 svar til Skole 2.0 – global og lokal!

  1. Pingback: Log, løbende opgave | Online & Kollaborativ (underviser – hsog)

  2. Pingback: F2F seminar | Online & Kollaborativ (LH12-3)

  3. Pingback: 1. undervisforløb, intro | Online & Collaborativ (LH12-9)

  4. Pingback: 1. undervisningsforløb, intro | Online & Kollaborativ (LH12-2)

  5. Pingback: Introduktion til forløbet Online & Kollaborativ | Online & Kollaborativ (LH12-1)

  6. Pingback: 1. undervisningsforløb, intro | Online & Collaborativ (LH12-8 and 12-10)

  7. Pingback: Twitter – opgave engelskholdene | Online & Kollaborativ (underviser – hsog)

  8. Anonym siger:

    Hej Hanne, jeg kan ikke finde, 37.134 Holm. på vores blackbord under indscannede tekster ??
    Mvh Winnie 🙂

  9. Anonym siger:

    hmm… undervisningen (lærerafdelingen), der knyttet til bloggen er afsluttet i foråret, så det er ikke sikkert at teksten er tilgængelig mere. Men spørg biblioteket, de vil helt sikkert gerne hjælpe.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s