En blog – hvad er det?

Weblog eller blog – er en sammentrækning af web log.

Web 2.0
En blog hører til de “nyere” teknologier, der hører under betegnelsen web 2.0, til tider også benævnt som social software. Web 2.0 kan betragtes, som en fase i den teknologiske udvikling, der muliggør, at brugerne af nettet ikke blot kan agere som konsumenter, men også som producenter af indhold, der publiceres på nettet. Indholdet kan antage mange forskellige former, der kan være tale om tekst, grafik, lyd, billeder, video og links eller kombinationer af disse (Dohn 2009:33). Sidstnævnte kan også benævnes multimodale tekster, da der er tale om kombination af flere forskellige repræsentationsformer (Sørensen 2010:209).

Dagbog eller …
En blog kan antage mange forskellige former lige fra den private dagbog til for eksempel en fælles fortælling om en studietur på læreruddannelsen.  Skriver man en blog, blogger man og begrebet forbindes ofte med, at man udtrykker sig personligt på nettet (Dohn 2009:39). Dagbogsformen er også den, der giver bloggen dens formelle struktur: det sidste indlæg lægger normalt øverst i bloggens indlæg. Man kan vælge at lade bloggen være åben for alle, åben for læsere man har inviteret eller lukket for omverden.

Blogosfæren
Mange bloggere linker til andre bloggere eller enkelte indlæg og skaber på den måde et socialt netværk, der betegnes som blogosfæren. At man kan interagere både med andre blogs og med læserne af egen blog(s) er interessant i en undervisningskontekst. Det skaber nye muligheder for deling, behandling, diskussioner om og publicering af (fælles) indhold på nettet.

Tags
For at hjælpe både en selv og ens læsere til finde rundt i bloggens indlæg, kan man anvende tags (benævnes også etiketter eller labels). Tagging kan anvendes på tre måder, som:

– et bogmærke, der kan bruges til at finde eller genfinde en bestemt webresurse. For eksempel har jeg tagget alle indlæg med en opgave i denne blog med “opgave”.

– beskrivelse af indholdet i en bestemt resurse. I denne blog har jeg tagget alle indlæg som introducerer til et emne eller begreber med “indlæg”.

– organisering af resurser. I bloggen her har jeg tagget alle opgaver, indlæg, øvelser m.v. som hører under det at skrive logbog med “log”.

Tags, cloud  og folksonomy
Efterhånden som der kommer flere og flere indlæg i bloggen, der tagges, vil skyen af tags i bloggens vokse (se denne blogs tags i højre side) og blive en samlet sky eller pulje af ord eller tags (tag cloud). Brugerne af bloggen kan så benytte taggene til at genfinde resurser og indlæg i bloggen, uden at interessere sig for indlæggets titel eller den dato, hvorpå indlægget er forfattet. Tags der fremtræder med stor skrift er tilknyttet flere indlæg end de, der er vist med en lille skrift. Den visuelle form hjælper brugeren til hurtigt at få et visuelt overblik over de centrale indlæg i bloggen.

Skyen af tags kaldes også en folksonomy og vi genfinder for eksempel tagging af resurser på den måde i en af nettets store online samling af fotos, Flickr, hvor tags gør de mange millioner af fotos søgbare.

Der er både fordele og ulemper forbundet med anvendelsen af tags, der generes af brugerne. De er aktuelle i den kontekst de benyttes og opstår og generingstempoet er højt, hvilket I sikkert hurtigt vil erfare, når I skriver i holdets blog.

Men én af ulemperne kan være, at de ord man anvender som tags med kun giver mening for den, der har skabt dem. En anden ulempe er, at det er svært at håndtere, at flere ord kan betyde det samme. For eksempel er det du læser nu et indlæg, desuden har jeg anvendt tagget “indlæg” i den betydning: alle de indlæg i bloggen, der introducere til et emne eller begreber. Men ordet indlæg bruges for eksempel også om sål eller lignende, som lægges i en sko, som støtte for foden!

Desuden er folksonomies ofte flade i den forstand, at der ikke er nogle hierarkiske relationer mellem de enkelte tags. Man kan for eksempel ikke udfra mine tags bedømme om opgaver er et over- eller underordnet tag til indlæg.

Teknologien bag blogs i WordPress giver dog mulighed for at tildele kategorier, således at man også kan samle bloggens indlæg i grupper. Jeg har for eksempel valgt at tildele alle indlæg, øvelser og opgaver, som hører ind under det første undervisningsforløb kategorien “1.forløb”.

Eksperimenter og refleksioner
I både dansk -it og litteraturpædagogik samt engelsk vil vi forsøge at eksperimentere med de forskellige mulige repræsentations- og kommunikationsformer via dialog, samarbejde og videndeling, som teknologien åbner op for. Desuden vil vi forsøge at forholde os refleksivt til brugen af sådanne multimodale former.

Prøv selv og brug det i din undervisning
Det er forholdsvis enkelt at etablere en blog, flere online tjenester tilbyder gratis plads og grundlæggende skabeloner, se for eksempel på emu ideer til brug i undervisning m.v.

Kilder:
EMU (det elektroniske mødested for undervisningsverden): http://www.emu.dk/tema/web2/ (besøgt 23-02-2013 18:26)
Flikr (Foto m.v. online): http://www.flickr.com/ (besøgt 23-02-2013 18:26)
Dohn, Nina Bonderup og Johnsen, Lars (2009): E-læring på web 2.0 Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Sørensen, Birgitte Holm, Audon, Lone og Levinsen, Karin Tweddell (2010) Skole 2.0 Århus: Klim.
Wikipedia (online leksika), artikel:
Blogosphere: http://en.wikipedia.org/wiki/Blogosphere (besøgt 23.02.2013 18:52)
Folksononmy: http://en.wikipedia.org/wiki/Folksonomy (besøgt 23.02.2013 18:55)
Weblog: http://en.wikipedia.org/wiki/Weblog (besøgt 23.02.2013 18:56)
Web 2.0: ht tp://en.wikipedia.org/wiki/Web_2.0 (besøgt 23.02.2013 18:50)
Weblog, types: 
http://en.wikipedia.org/wiki/Weblog#Types (besøgt 23.02.2013 18:51)

Om Hanne

Lektor og konsulent i ikt (informations- og kommunikationsteknologi)
Dette indlæg blev udgivet i 1.forløb og tagget , . Bogmærk permalinket.