Twitter

Twitter er mikroblogging, hvert indlæg kan højst være på 140 tegn. Indlæggene er også kendt som “tweets” og er blevet betegnet som internettets sms-er. Tweets betyder da også frit oversat “at kvidre” og den fungere ofte som en hurtig opdatering af brugerens status eller der er tale om korte information om specifikt emne. De enkelte brugere kan benytte # (hashtag) foran udvalgte ord i teksten og på den måde gøre det muligt for brugere af Twitter af navigere blandt de mange tweets. 

I flere nationale konflikter har Twitter været anvendt som en kilde til en hurtig formidling af begivenhedernes gang. Man kunne for eksempel læse på DR nyheder 15. nov. 2012 at konflikten i Gaza var rykket ud på Twitter. Bemærk de hashtags, der bruges og hvordan de leder brugerne af twitter til dels Israels militær og Hamas’ militante gren Alqassam Brigaderne tweets om konflikten.

I en undervisningsmæssig kontekst har der været mange tiltag og jeg synes, at et af de mere interessante er på Skive Handelsgymnasium, hvor man har inddraget brugen af Twitter i al undervisning, læs mere.

Emu har under webetik en del materiale og links om brug af Twitter i undervisningen. Hvor der også henvises til 3 små videoer, der dels fortæller om hvordan man opretter en brugerkonto og dels introducerer til nogle faciliteter som kan optimere brugen af Twitter, de er produceret af David Miller, som også er interessant at følge på Twitter.

Undervisere og andre med interesse for undervisning twitter, hver onsdag aften kl. 20.30-21.30, om vidt forskellige emner. Her er hashtaget #skolechat

Reklamer

Om Hanne

Lektor og konsulent i ikt (informations- og kommunikationsteknologi) på UC Syddanmark.
Dette indlæg blev udgivet i 2.forløb og tagget , . Bogmærk permalinket.

8 svar til Twitter

  1. Pingback: 2. undervisningsgang | Online & Kollaborativ (LH12-1)

  2. Pingback: 2. undervisningsgang (oplæg og opgaver) | Online & Kollaborativ (LH12-2)

  3. Pingback: 2. undervisningsforløb | Online & Collaborativ (LH12-8 and 12-10)

  4. Pingback: 3. undervisningsforløb | Online & Collaborativ (LH12-8 and 12-10)

  5. Pingback: 2. undervisningsoplæg – Twitter | Online & Kollaborativ (LH12-3)

  6. Pingback: 2. undervisningsoplæg – Twitter | Online & Collaborativ (LH12-9)

  7. Pingback: 3. undervisningsforløb | Online & Kollaborativ (LH12-2)

  8. lillehanne siger:

    Min gode kollega Roland Hachmann har i sin blog skrevet et par gode tips til brugen af twitter, bl.a. lidt om, hvordan man overhovedet kommer i gang. Læs indlægget og prøv nogle af hans forslag af.
    http://rhachmann.wordpress.com/2013/03/29/til-de-nye-pa-tweeple-pa-twitter/

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s